قصة حدثت عام ١٩٧٧

تعالى احكيلك قصة مرعىبة اللي في الصورة دي اسمها نجاة.. عملت حاجة غريبة جدا. الست دي دخلت قسم شرطة المعادي.. مساء الخير يا جماعة.. انا عايزة ابلغ عن حريمة غتل.. طيب خير اقعدي اشرب لمونادا. قالتلهم مشربش.. طيب مين يا ستي اللي غتل وغتل مين.. قالتلهم انا اللي فتلت.. وفتلت صاحبتي سامية.. ليه فتلتيها ياللي تتشكي في معاميعك.. قالتلهم فتلته علشان الحاجة قالتلي افتليها.. مين الحاجة طيب.. راحت ضحكت وقالتلهم دي الحنية صاحبتي.. حنيه يعني بنت شقية وكدا.. لا حنيه يعني من الحن يا أستاذ..

 

دي كانت البداية علشان تتفتح واحدة من اغرب الفضايا في سنة 1977… زي ما نشرت مجلة آخر ساعة.. واللي إعادة نشره صحيفة اخبار اليوم.. والقصة زي ما قلتلك ان نجاة نور الدين فتلت صاحبتها سامية حنقا لان فيه حنية اسمها الحاجة قالتلها افتلي صاحبتك سامية علشان ناخدها معانا ونعيش في سعادة.. وقالت كمان ان المشكلة انها بعد ما فتلت سامية الحنية مجاتش خدت حثتها..

 

طبعا كلام عبيط واهبل.. بس الغريب ان الشرطة لما راحت المكان لقت حثة سامية فعلا.. والغريب اكتر انهم لما سالوا أبو نجاة وجوزها قالوا انها كانت بنكلم حد مش شايفينه اسمه الحاجة.. وانه في عربية فاخرة كانت بتيجي تاخدها من قدام البيت.. وتقولهم رايحة اقعد مع الحاجة في شىقة الزمالك.. ودي مش شهادة الزوج بس.. دي شهادة الجيران كمان..

 

اتفبض على نجاة واتبعتت لمستشفى العباسية اللي قالوا انها مىصابة بانفىصام في الشخصية.. وبعد شهرين من الملاحظة الطبية خلصت اللجنة اللي بتعالجها للاتي: “نجاة تتوهم وتتصور بعض الأشياء غير الحقيقية وتعتقد أنها خىلاف الواقع حقيقة وعلى ضوء هذه الحقيقة المزيفة تصدر منها بعض التصرفات التى تعتبر غير مسئولة عنها لخضوعها تحت هذا التأثير المىزيف.. وانتهى هذا التقرير بأن حالة نجاة تعتبر مرضًا عقليًا لا يستوجب العقاب”.. فالنيابة حفظت القضية يوم 13 يناير. ويوم 22 يناير صدر قرار ان نجاة تكمل في مستشفى الامراض العقلية لحد ما تخف.. ودخلت عنبر 27 وعاشت فيه.

 

المشكلة ان نجاة حامل.. فجوزها اللي شغال ملاحظ في مصنع.. قدم طلب لا إدارة المستشفى للتصريح ليه باستلام زوجته عشان يحطها في مستشفى قريبة عشان ميعاد ولادتها اللي قرب.. وعشان تكون تحت ملاحظته…لكن إدارة مستشفى الأمراض العقلية رفضت طلب وقالت انه بيتعارض مع لائحة المستشفى..

 

بعدها بيومين دخلت الممرضة عنبر 27 عشان تودي الاكل ملقتش نجاة.. قلبوا عليها المستشفى مفيش.. بلغوا الشرطة.. اللي دورت في بيت جوزها وابوها واخوها والقرايب والجيران والاهل والخلان.. لكن نجاة اختفت.. وحتى وقتنا هذا محدش يعرف نجاة راحت فين أصلا.. الغريب انهم لما قعدوا يستجوبوا لقوا راجل يبدو عليه الثراء.. ساب 500 جنيه تحت تصرف نجاة في المستشفى.. مين الراجل دا.. محدش يعرف..

وانت عامل إيه ؟

#بهاء_حجازي

زر الذهاب إلى الأعلى